Викладач: Ігнатенко Наталія Віталіївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства. Науковець ТНПУ ім. В.Гнатюка.
Вибіркова дисципліна циклу професійної (загальної) підготовки
Електронний курс призначено для вивчення дисципліни студентами першого (бакалаврського) рівня підготовки спеціальності 014.03 Середня освіта (Історія), 014.03 Середня освіта (Історія та англійська мова), 014.03 Середня освіта (Історія та правознавство),
Електронний курс призначено для вивчення дисципліни студентами 1 курсу другого (магістерського) рівня підготовки спеціальності
Курс «Громадянська освіта: теорія та методика навчання» має за мету ознайомити студентів з теоретико-методологічними та дидактичними особливостями вивчення предметів громадянознавчого спрямування у закладах загальної середньої освіти.
У результаті вивчення навчальної дисципліни «Громадянська освіта: теорія та методика навчання» студент знатиме:
– про сучасні досягнення педагогічної науки (зокрема дидактики) в обсязі необхідному для здійснення професійної діяльності; розуміти сучасні дидактичні категорії та концепції; оперувати концептуальним апаратом і основними методами педагогічного дослідження; розуміти закони, умов, тенденцій та особливостей розвитку суспільства загалом, й історичної освіти – зокрема;
– теорії підготовки та проведення ефективного уроку історії в контексті загально˗дидактичних інновацій у педагогіці загалом та методиці навчання історії зокрема;
– зміст навчальних програм, підручників; форми, методи, засоби навчально-виховного процесу, вимоги до його матеріально-технічного оснащення і розумітиме принципи, організацію, нормативне забезпечення шкільної освіти, зокрема стосовно предмета, що викладається;
– як, використовуючи навчально-методичну літературу, дидактичні матеріали, інструктивні документи Міністерства освіти і науки України здійснювати, застосовувати, використовувати критерії оцінювання навчальних досягнень учнів в процесі навчання історії, визначати загальну здатність школярів, їх компетенцію, що базуються на знаннях історичних фактів, уявлень, понять, навчальному досвіді, здібностях, рівні сформованості їх умінь та навичок;
– про способи інформаційно-описової діяльності, систематизування даних, структурування, опису предметної сфери (виділяти ключові категорії, поняття, персоналії, групи проблем або проблеми, систематизувати концепції, технології, методи вирішення проблем, ведення власної бази даних, укладання наукових робіт, рефератів тощо); мати здатність до рефлексії власних професійних дій;
˗ систему роботи: а) ЗЗСО в цілому; б) вчителів історії ˗ планування роботи, підготовка до проведення уроків (написання конспекту, підготовка необхідного обладнання), проведення індивідуальної та позакласної роботи з предмету; в) вивчення методів та форм організації самостійної роботи учнів;
˗ технологію застосування індивідуального підходу до учнів у процесі навчання історії, способи і методи роботи із сильними, слабкими та педагогічне занедбаними учнями;
˗ про особливості застосування інноваційних дидактичних технологій у практичній діяльності вчителя історії.
вмітиме:
˗ застосовувати раціональні прийоми пошуку, аналізу, адекватного відбору, систематизації, використання інформації при підготовці до уроку історії в ЗЗСО;
– організаційно визначати і практично реалізовувати основні структурні елементи відповідних типів уроку, які застосовуються в практиці роботи вчителя історії, уміти працювати і використовувати в практичній діяльності інформаційно-інструктивні документи, методичні рекомендації;
– створювати різноманітні тестові завдання; організаційно визначати і практично реалізовувати основні структурні елементи відповідних типів уроку, які застосовуються в практиці роботи вчителя історії;
– дохідливо й чітко викладати навчальний матеріал з огляду на специфіку предмета, суб’єктний досвід школярів, рівень їхньої підготовки, життєвий досвід і вік;
– перебудовувати за необхідності план і хід викладу навчального матеріалу;
– використовувати в практичній діяльності інформаційно-інструктивні документи, методичні рекомендації; передовий педагогічний досвід, авторські програми та методичні концепції, результати науково-методичних досліджень з метою формування методичного стилю роботи учителя історії та досягнення оптимальних результатів своєї діяльності;
– реалізовувати дидактичні принципи, закономірності, способи, форми організації навчального процесу для його оптимізації на основі комп’ютеризації;
– методично вірно обирати та використовувати сучасні засоби навчання історії (наочні, друковані, аудіовізуальні), володіти усним методом навчання, уміти поєднувати його з методичними прийомами (лекція, бесіда, розповідь, діалог, повідомлення, опис, пояснення, характеристика, міркування);
– застосувати прийоми інноваційних дидактичних технологій у навчально˗виховній діяльності;
проводити педагогічне спостереження за навчально-виховною роботою вчителів історії, здійснювати порівняльий аналізу її реальних результатів з бажаними та нормативними
Ключові слова: громадянська освіта, ЗЗСО, навчальна програма, урок громадянської освіти, іноваційні технології у навчанні громадянської освіти