Викладач: Груць Галина Михайлівна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та менеджменту освіти
Науковець ТНПУ ім. В.Гнатюка
Обов'язкова дисципліна професійного (загального) спрямування
Електронний курс призначено для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти
Мета курсу: оволодіння методологією та методами наукового дослідження, формування системи знань та вмінь, необхідних для самостійного виконання наукових досліджень.Завдання курсу:
– формування цілісних теоретичних уявлень про загальну методологію наукової творчості;
– формулювання наукових знань з найбільш актуальних проблем педагогічного менеджменту, методологічних засад організації та проведення наукового дослідження;
– розкриття специфіки наукового пізнання та формування філософського підходу до методології пізнавальної діяльності;
– ознайомлення магістрантів із сучасними методологічними концепціями;
– підготовка майбутніх магістрантів до творчої фахової діяльності, формування у них практичних умінь і навичок здійснення дослідницького пошуку у розв'язанні проблем педагогічного менеджменту, проведення комплексного педагогічного та психолого-педагогічного дослідження;
– оволодіння магістрантами понятійним апаратом і методикою виконання й оформлення науково-дослідної роботи та її захисту;
– ознайомлення зі способами роботи з науково-технічною інформацією;
– ознайомлення з загальними вимогами до наукових досліджень, основ їх планування, організації та виконання;
– ознайомлення з вимогами до оформлення різних видів дослідницьких робіт;
– засвоєння методів планування та проведення наукових досліджень, обробки й аналізу їхніх результатів, оформлення та представлення результатів дослідження;
– ознайомлення магістрантів з організацією науково-дослідної роботи студентів, викладачів, аспірантів, докторантів та ін.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– основні методологічні принципи наукового дослідження (об’єктивності, сутнісного аналізу, єдності логічного й історичного підґрунтя, концептуальної єдності);
– теоретико-методологічні, методичні й організаційні аспекти здійснення науково-дослідної діяльності;
уміти:
– визначати перспективні напрямки наукових досліджень у предметній сфері професійної діяльності, зміст дослідницьких робіт і чинники, що його визначають;
– використовувати експериментальні й теоретичні методи дослідження у предметній сфері професійної діяльності;
– виконувати статистичну обробку результатів експериментів;
– оформляти результати науково-дослідної роботи в закінченій формі, демонструвати та доповідати про результати наукових досліджень;
– адаптувати сучасні досягнення науки та наукоємних технологій до освітнього й самоосвітнього процесу;
– розробляти науково-методичний апарат і програму наукового дослідження;
– організовувати та керувати науковим дослідженням;
– працювати з науковою літературою різного рівня, зокрема іншомовною.
володіти:
– сучасними методами наукового дослідження в предметній сфері; способами осмислення та критичного аналізу наукової інформації;
– навичками удосконалення і розвитку свого наукового потенціалу;
– навичками вибору методів проведення та раціонального планування наукових досліджень та аналізу їхніх результатів;
– навичками роботи з науково-технічною інформацією.
Компетентності, якими повинен оволодіти магістрант
Загальні компетенції:
– здатність до самостійного вивчення нових методів дослідження, до зміни наукового та науково-педагогічного профілю професійної діяльності;
– здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
– здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
– навички використання інформаційних і комунікаційних технологій;
– здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
– здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
– вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми;
– здатність працювати в міжнародному контексті;
– здатність працювати автономно;
– здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів);
– здатність діяти соціально відповідально та громадянсько свідомо.
Професійні компетенції:
– здатність до аналізу, зіставлення, порівняння педагогічних явищ, формування сучасного педагогічного мислення щодо входження системи вищої освіти України в Європейський простір вищої освіти;
– здатність визначати рівень особистісного і професійного розвитку;
– здатність використовувати теоретичні знання та практичні навички застосування комунікативних технологій, ораторського мистецтва та риторичної комунікації для здійснення ділових комунікацій у професійній сфері;
– здатність планувати та здійснювати власне наукове дослідження, присвячене суттєвій проблемі сучасної науки у галузі педагогіки вищої школи;
– здатність володіти методикою аналізу навчально-виховної діяльності у ВОЗі, проведення педагогічної діагностики та моніторингу якості освіти;
– здатність представляти результати досліджень у вигляді звітів і публікацій державною та однією з іноземних мов;
– здатність аналізувати соціально-значущі проблеми та процеси, використовувати соціологічні методи у своїй професійній і соціальній діяльності;
– здатність у письмовій чи усній формі ясно та логічно висловлювати думки.